Page 79 - Perder 44. Sayı
P. 79
77

Ticari bilincin oluşturulması Örnekler: En çok satan 500 ürün cironun yüzde 80’ini oluşturur. serbest köşe
Gerçek performans ise; beklenen hedefler ile gerçekleşen Karın yüzde 80’i, müşterilerin yüzde 20’sinden gelir. Moralsizliğin,
kıyaslandığında, plandan sapmalar şeklinde ortaya çıkıyor. Planlama, dedikodunun yüzde 80’i çalışanların yüzde 20’si tarafından üretilir. En
kolay bir iş değildir. Zaman, düşünce ve emek gerektirir. Dikkati önemli yüzde 20’yi belirleyip mali olanakları oraya sarf etmek, en kötü
geleceğe çeker. Ancak geçmiş veriler, gelecek için hedef ve standart yüzde 20’yi belirleyip elemek de verimlilik açısından planların önemli
oluşturmak amacıyla kullanılabilir. Departmanlar ortak hedefi ayrıntısıdır. Bir beyin fırtınası ile örnek parametreleri artırmak ve önem
oluştururlar. Elbette bir gelişme arayışı da çalışmalara hâkim olur. sırasına göre listelemek çok zor değildir.
İşimizin kârlılığını önceden tahmin imkânı verir. Varsa potansiyel Ölçemediğiniz şeyi yönetemezsiniz. Her işletmenin, günlük, haftalık,
problem noktalarını, probleme dönüşmeden ortaya çıkartabilir. aylık, dönemlik ve yıllık finansal raporları olmalıdır. Rakamlar en az
Plan; giderler açısından da, harcamaları belirli bir sınırda tutabilmek aylık dönemlerde masaya yatırılmalı ve değerlendirilmelidir. Öncelik
üzere gerekli dikkatin en çok nerelere verilmesi gerektiğini önceden kâr zarar tablolarına verilmelidir.
gösterir. Kâr beklenip beklenemeyeceği önceden belli olur. Tedbir Birçok şirketin yavaş yavaş zora girdiği halde, aylarca probleme
alınmasını sağlar. Üst yönetim, sadece harekete geçirmek ve rehberlik saplandığını fark edememesi sık rastlanan olaylardır.
etmek için vardır. Bir de son aşamada gözden geçirmek ve onaylamak
için. Her departman yöneticisi kendi sorumluluk alanına giren bir Şimdi tam zamanı!
grup hedefi geliştirmekten sorumludur. Demek ki, önemli bir ihtiyaç Giderleri azaltmak, satışları artırmaktan daha fazla önemsenmelidir.
da çalışanlarda ticari bilincin oluşturulmasıdır. Rafları doldururken, Ülkemizde ödüller daha çok satış artırmaya gider. Oysa önce defansı
depoları ve şubeleri yönetirken, tedarikçi ile ilişkilerde, fiyatlandırma sağlam tutmak gerekir. Bütçe çalışmalarının önemine birçok yazımda
yaparken ve mağaza yatırımları esnasında bu bilince gereksinim vardır. değindim. Ancak hala birçok işletmede departmanların gerçek
anlamda bütçe bilincine sahip olmadıklarını görüyorum. Veya bazı
Pareto Prensibi şirketlerde muhasebecinin hazırladığı genel bütçelere rastlıyoruz.
Yönetim takımındaki herkes kârdan sorumlu olmalıdır. Cirolardan Böyle bir şey kabul edilemez. Zira muhasebeci geçmiş işlemleri izler.
daha önemlisi, o ciroların ürettiği kârdır. Kâr maaşları öder, büyümeyi Maliyet oluşturmak ve plan geliştirmek ise, geleceğin hesabıdır
sağlar. Ve takımın başarısı ile işletmenin kârı arasında direkt ilişki vardır. ve tüccarın işidir. İşletmenin performansı bu işin kalitesine
İşletmeniz rekabeti yakından takip etmiyorsa, müşteri memnuniyeti bağlı olduğundan ticari departmanlar daha çok rol
ölçülmüyorsa, kâr hedefleri gerekli personelle paylaşılmıyorsa ve sahip üstlenmelidirler. Önümüzdeki yılın hazırlığına
olduğunuz müşteri tipine uygun bir satış politikanız yoksa planınız başlamak için şimdi tam zamanıdır.
da yok demektir. Planların en önemli yardımcısı olan Pareto Prensibi,
“değişkenlerin yüzde 20’si, sonucun yüzde 80’ini oluşturur” der.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84