Page 66 - Perder 44. Sayı
P. 66
pazar

makarnaya
kota engelİ

Ekonomik, doyurucu, kolay ulaşılabilen ve hemen hemen Türkiye ihracata dönük üretim yaparken, diğer ülkeler genelde
her evde birkaç çeşidi bulun makarna, dünya mutfağında kendi piyasa taleplerini karşılıyor. Avrupa ülkeleri, dünya makarna
farklı sunumlarla karşımıza çıktığından bu yana daha da üretiminin yüzde 51,2’sini gerçekleştiriyor. Son yıllarda özellikle Çin,
önemli hale geldi. Dışarıda yediğimiz türlü çeşitli soslarla Japonya, Güney Kore ve Hindistan gibi Asya Pasifik ülkeleri makarna
hazırlanan makarna, her ne kadar evde hazırlanan kadar ucuz olmasa üretimlerini arttırma yönünde çalışmalar yapıyor.
da, önemli bir kesimin tercihi haline geldi. Bunu fark eden pazar da, Üretimde düşük paya sahip olan Orta Doğu, Asya ülkeleri
ardı ardına üretilen yeni ürünler ve soslarla tüketiciye alternatifler ile Avustralya tüketimde yüksek bir potansiyele sahip. Bu
sundu. Buna paralel olarak sektör de büyüme yolunda önemli bir yol nedenle ihracat açısından gelecek vadeden pazar ülkeler olarak
kat etti. Büyüme yolundaki sektörün en bugün en büyük sorunu ise, değerlendiriliyorlar.
AB’nin Türkiye’ye uyguladığı ihracat kotası. Bu sorun ortadan kalktığı Dünyada kişi başı makarna tüketiminde 28 kg ile yine İtalya ilk sırada
takdirde, sektörde büyük bir sıçrama yaşanacak. Sektör temsilcileri, yer alıyor. İtalya’yı 13 kg ile Venezüella ve 11,7 kg ile Tunus izliyor.
bir an önce kotanın kaldırılması beklentisi içerisinde. Beklenti Türkiye’de ise, kişi başı makarna tüketimi 6,8 kg civarında. Ülke
gerçekleşirse Türkiye, makarna ihracatında birinci sırada yer alacak. bazında toplam makarna tüketimine bakıldığında, en büyük tüketici
Türkiye makarna pazarında şu anda 20 üretici bulunuyor ve sektörde ülke 2 milyon 700 bin ton ile ABD. ABD’yi 1 milyon 524 bin ton ile
5 bin kişi istihdam ediliyor. Dünyada makarna ürünlerine olan genel İtalya, 1 milyon 191 bin ton ile Brezilya, 1 milyon 128 bin ton ile Rusya
talep, istikrarlı bir artış içinde olmasına rağmen Türkiye’de makarna ve 650 bin ton ile Almanya takip ediyor.
tüketiminin, beklenen düzeye henüz ulaşamadığı görüşü hâkim. Türkiye’de makarnanın, bulgur ve pirinç pilavı gibi ana yemek olarak
Türkiye’deki makarna tüketimi bölgesel farklılıklar gösterirken, en sofralarda yer almaması tüketimin istenen seviyede olmamasına
fazla tüketim olan Marmara Bölgesi’ni, Ege ve İç Anadolu Bölgesi takip sebep oluyor. Üretimde çeşitliliğin yeni başlaması, makarnanın
ediyor. Türkiye makarna sanayinin kurulu kapasitesi, yıllık 2 milyon besleyici değerinin anlatılmaması ve sos kültürünün Türk mutfağında
ton ve 1 milyar dolar ciroya sahip. yerleşik olmaması gibi nedenler tüketimin istenen seviyede
Dünyada makarna üretimi 13,5 milyon ton. Yüzde 25 üretim payı olmamasının diğer nedenleri arasında yer almaktadır. Ancak son
ile dünyanın en büyük üreticisi İtalya’yı, yüzde 15 ile ABD, yüzde yıllarda hızlı nüfus artışı, makarnanın ekonomik bir besin olması,
9,5 ile Türkiye, yüzde 9 ile Brezilya ve yüzde 8 ile Rusya izliyor. pazarlama ve ulaşım olanaklarının artması ve hızlı kentleşme
Türkiye, dünyanın 3’üncü büyük üreticisi ve 2’nci büyük ihracatçısı makarna tüketimini artırmış görünüyor.
konumunda. Üretimde ilk sıralarda yer alan İtalya, Amerika ve
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71