Page 70 - Perder 44. Sayı
P. 70
ar68

makarnaya KDV
avantajı sağlanmalı

DEn ucuz makarna Türkiye’de… en büyük beklentilerimizden biri. Bu sayede hem fiyatlar
ünyanın en büyük makarna üreticisi ve ihracatçısı düşecek hem de Akdeniz kuşağında ve gelişmiş ülkelerde
İtalya. Ülke, yaklaşık 2 milyon ton ihracatı ile yıllık olduğu gibi, Türkiye’de de makarna tüketimi hak ettiği
yaklaşık 2 milyon Euro ciro yapıyor ve dünyanın düzeylere doğru artacaktır. Şu an Türkiye’nin yaklaşık 7 kg
toplam makarna ihracatının miktar bazında olan yıllık kişi başı makarna tüketimi, dünya ortalamasının
neredeyse yüzde 50’sini tek başına karşılıyor. Türkiye ise, altında kalıyor. Geçen yıl kişi başı tüketimde yakaladığımız
makarna üretimi açısından dünyanın 3’üncü büyük ülkesi yüzde 4’lük artış sevindirici olsa da yeterli değil. Son olarak
konumunda. Üretimde İtalya ve ABD’nin ardından geliyoruz. sektörde market markalarının düşük kalite ve buna bağlı
Ülkemizi ise Brezilya ve Rusya takip ediyor. Makarna ihracatı olarak düşük fiyat politikaları ve hızla artan satışları da
olarak baktığımızda ise Türkiye, İtalya’dan sonra en büyük önemli gündem maddelerimiz arasında. Tabi ki ulusal
ihracatçı olarak karşımıza çıkıyor. Bu anlamıyla makarna markalar, sektördeki kaliteyi ve değeri korumak adına
sektöründe ülke olarak iyi bir konumdayız. Ancak sektörde önümüzdeki süreçte de inovasyona önem verecek, tüketici
Türkiye, dünyada en ucuz makarnanın satıldığı ülkelerden iletişimi çalışmalarına ve sektörel kalite standartlarının
biri. 2014 yılında Türkiye’deki ortalama makarna fiyatı 0,7 sağlanmasına odaklanacaklardır.
Euro/kg iken, Rusya’da fiyat 1,30 Euro/kg, Meksika’da 1,50 “Makarna sağlıklı bir yiyecek”
Euro/kg, İtalya’da 1,60 Euro/kg olarak gerçekleşti. Bu konuda Makarnanın şişmanlattığına dair toplumda var olan
rekor 3,9 Euro/kg ile ise Japonya’da. hatalı algılama, yavaş yavaş geride kalmaya başladı.
İhracat yüzde 25 düştü Artık insanlarımız, beslenme ve sağlık uzmanlarının
Sektörün en önemli sorunlarından bir tanesi, yukarıda da ısrarla vurguladığı üzere, makarnanın sağlıklı bir yiyecek
bahsettiğim gibi, ihracatta 2014’e dek yaşanan çift haneli olduğunun farkına varıyorlar. Yurtiçinde kişi başı tüketimde
artışlara paralel olarak yapılan, yakın gelecekte ise atıl yaşanan yukarı yönlü ivme de bunu kanıtlar nitelikte. Çünkü
kalma olasılığı olan yatırımlar. Ciddi oranda düşen Türkiye hammaddesi zaten durum buğdayı. Akdeniz mutfağının
makarna ihracatı önümüzdeki en büyük problemlerden bir vazgeçilmezlerinden. Akdeniz ülkelerinde makarna hemen
tanesi. Bu yılın ilk yarısında ihracatta yaşanan düşüş yüzde her öğün tüketiliyor. Aynı zamanda glisemik indeksi düşük
25’i buldu. İş modellerini dış satım üzerine kurgulayan ve oldukça besleyici bir gıda olduğu için, her kategoriden
şirketler için ise, bu durum ciddi sıkıntılar yarattı. Dış insanın sağlıkla tüketebileceği de bir yiyecek. İtalya’da
satımdaki bir diğer handikap da bu şirketlerin kendi yıllık kişi başı tüketim 26 kiloya yakın, komşularımızda
markaları yerine müşteri markalarıyla ihracat yapıyor ise bu rakam ortalama 8-10 kilo. Türkiye olarak, Akdeniz
olmaları. Bunun dışında makarnada KDV yüzde 8 olarak çanağında makarnayı en az tüketen ülkeyiz ki, bu sağlıklı
uygulanıyor. Oysa benzer ürünler olan pirinç ve bulgurda besinin tüketimini daha da artırmak için, sektördeki tüm
KDV oranı yüzde 1. Sektör olarak makarnanın da temel gıda markalı ürünlerin çabası ve kamu teşvikinin gerektiğini
maddesi olarak sayılması ve ürüne KDV avantajı sağlanması düşünüyorum.
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75